Osallisuus, vuorovaikutus & kasvatusyhteistyö osa 3.
Lapsella on oikeus kiireettömään ja oman tahtiseensa arkeen. Sellaiseen arkeen, jossa saa kokea, harjoitella ja oppia asioita omassa yksilöllisessä tahdissaan. Kiireettömyys on kuuntelemista ja pysähtymistä lapsen asioiden äärelle. Se on kykyä poimia kulloinkin olennainen ja rauhoittua keskittymään yhdessä juuri siihen. Selkeästi ja suunnitelmallisesti, mutta joustavasti, kuten varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa asia ilmaistaan.
Jos päivä on aikuisten toimesta aikataulutettu täyteen, ei sinne enää jää tilaa lasten ideoille ja aloitteille. Aikuisten kiire jää päälle ja muuttuu suorittavaksi toimintatavaksi. Kiire on aikuisten luoma tila, joka helposti jää päälle ja muuttuu suorittavaksi toimintatavaksi. Kiireessä tehdään määrää, jonka toivotaan korvaavan laatua.
Muistetaan pitää kiire loitolla lapsista. Tulosta tästä alta huoneentaulu kiireen karkoitukseen. Sen voi ripustaa sinne missä henkilökunnan ja huoltajien kiire usein näyttäytyy, esimerkiksi eteiseen. Tai sitten omaksi ja kollegojen luettavaksi vaikka kahvihuoneen seinälle, jos siellä joku joskus ehtii istahtaa. Ehkä sittenkin vessan seinälle?
Tulosta kiireettömyystaulu tästä >>> Kiireettömyys ja kokopäiväpedagogiikka
Kurkkaa Myös Kasvatysyhteistyö Sarjan Muut Osat:
NUKKUA VAI EI; VARHAISKASVATUKSEN KUUMA PERUNA – KASVATUSYHTEISTYÖ, OSA 1 >>>
ONKO OLEMASSA KEHNOJA KELEJÄ? – KASVATUSYHTEISTYÖ, OSA 2 >>>
NYT LEIKITÄÄN! – KASVATUSYHTEISTYÖ OSA 4 >>>