Mistä tietää, että varhaiskasvatuksessa on syksy koittanut. Sen tietää nukkarikeskusteluista; kuka saa nukkua, kuka ei saa nukkua, kenen pitää nukkua ja kuinka monta minuuttia, nukutetaanko, herätetäänkö, onko pakko mennä nukkariin, onko kaikkien pakko olla yhtä kauan, pitääkö olla peiton alla, saako olla sukat jalassa…
Jos ryhmässä on vanhempainilta tulossa tai vasukeskustelukierros pyörähtämässä käyntiin niin aika suurella varmuudella voi arvata, että ryhmän nukkarikäytännöt on se aihealue, josta herää keskustelua ja mielipiteitä.
Ohessa tulostettavana keskustelun lähtökohdaksi yksi näkemys lepohetken menusta. Voitte esitellä sen keskustelun lähtökohtana tai käyttää sitä pohjana oman ryhmänne lepohetken pedagogiikan esittelyyn ja avaamiseen.
Tulosta lepohetken menu tästä >>> Lepohetken menu
PS. Vaikka miten tekisi mieli, niin keskustelussa lepohetken käytännöistä ja merkityksestä kannattaa pitää keskiössä lapsi, ei aikuisten tarpeet. Ei siis perusteluja vessa- ja kahvitauoista, kuivauskaapin tyhjennyksistä ja palavereista.
Kurkkaa myös kasvatysyhteistyö sarjan muut osat:
ONKO OLEMASSA KEHNOJA KELEJÄ? – KASVATUSYHTEISTYÖ, OSA 2 >>>